המסלול לבית הספר היסודי


דף הבית >> יחידות אקדמיות >> תואר ראשון >> מסלולים >> המסלול לבית הספר היסודי

ראש המסלול: ד"ר מיכל פלדמן

דבר ראש המסלול

החינוך בבית הספר היסודי מהווה את התשתית והבסיס להתפתחותם וצמיחתם האקדמית, חינוכית וחברתית של תלמידים.בשנים אלו נבנים היסודות להרגלי למידה, תשתית הידע, האהבה לתורה ולקיום מצוות.  יצירת בסיס איתן בשנים אלו המבוסס על היכרות עם צרכי הילד והתאמת דרכי הוראה מתאימות, תשפיע על הלמידה וההתפתחות העתידית של הילד. אנו מאמינים כי המחנכת בבית הספר היסודי היא הדמות המשמעותית ליצירת בסיס זה ומטרתנו העיקרית להכשיר מחנכות בעלות אישיות ויכולת ההולמות את המטרות המאתגרות של החינוך היסודי.

לימודי מסלול ההכשרה לבית הספר היסודי במכללת תלפיות עונים על הצרכים האתגרים המרכזיים של מערכת החינוך: הכשרת מורים ומחנכים בעלי תשתית פדגוגית ומקצועית ברמה גבוהה, לטיפוח וחינוך של לומד עצמאי המסוגל להתמודד עם הידע הרב במקצועות ההוראה הדיסיציפלינריים בשילוב ערכי היהדות.

ההכשרה במסלול היסודי הולמת את  מגמת משרד החינוך לקלוט בבתי הספר היסודיים מורים מקצועיים-  שהינם מומחים בתחומי דעת, החל מכיתה ג. ועם זאת לטפח ולשמור את מעמדו של המחנך כאישיות חינוכית, בעל  ידע רחב המיישם  הוראה מותאמת לצרכי התלמידים בכיתות היסוד.
 

ובנימה אישית

אם את מאמינה שהגיל היסודי הוא אבן היסוד לחינוך, הקניית ערכים, רכישת מיומנויות וידע.

אם את כמונו מאמינה כי למחנכת בבית הספר היסודי יכולת להשפיע על התפתחותם התורנית, חברתית והלימודית של תלמידים.

אם את רוצה לרכוש כלים מקצועיים ועדכניים בתחומי דעת מבוקשים  ובתחומי פדגוגיה משמעותיים.

אם חשוב לך להיות מורה איכותית המשלבת עוצמה חינוכית לצד ידע מקצועי.

אם חשוב לך להתמחות בתחומי ידע שיש להם ביקוש רב במערכת החינוך בישראל.

אני מזמינה אותך להצטרף למסלול שיכשיר אותך להוראה מאתגרת בבית הספר היסודי ולהתחיל להשפיע.

 

ייחודי למסלול היסודי - מלגות הלוואות ומענקים כספיים: בהתאם להנחיות משרד החינוך המיועדות לעידוד מורים מקצועיים ואיכותיים להוראה בבתי הספר היסודיים - הסטודנטים המתאימים יהיו זכאים למענקים והלוואות ייחודיות למסלול.

 

המטרות המרכזיות בהכשרת מורות לביה"ס היסודי:

  • חינוך מתקדם ופתוח, הרואה את תפקידו של המורה והמחנך כאחראי לקידומו והכוונת התפתחותו של הילד.
  • שליטה בתכני מקצועות ההתמחות.
  • טיפוח התייחסות לכיתה ולבית הספר כאל מערכת חברתית, המבוססת על סדרי עבודה וכללי משחק המאפשרים לימודים סדירים ואורח חיים תקין לכל השותפים במערכת הבית ספרית.
  • לימוד והתנסות בעקרונות הפדגוגיים המיוחדים של מקצועות ההתמחות ויכולת ליישמם במעשה ההוראה.
  • התנסויות למידה עשירות ומגוונות בהתאם לאישיות המתכשרת להוראה ובהתאם לצורכי התלמידים, הזמן והמקום.
  • התנסויות בתפקידים של מחנך כיתה: סדרי משמעת, גיבוש חברתי (שעת חינוך ,ועד כיתה, משחקי חברה), קישוט כיתה, ארגון חגיגה ומסיבה, טיול, רשימות פדגוגיות וכו.'
  • פיתוח היכולת והרצון לעבוד בשיתוף עם עמיתים, עם הורים ועם הקהילה.
  • הכרת עזרי הוראה ומשאבי למידה ויכולת להשתמש בהם ואף ליצור אותם.
  • פיתוח יכולת וכלים לפתור מצוקות שגרתיות ולא שגרתיות, ולדעת מתי ואיך להיעזר בכוחות מקצועיים נוספים.

תוכנית ההכשרה במסלול

הלימודים להוראה לבית הספר היסודי נמשכים 4 שנים ומקנים  תואר "בוגר בהוראה" (B.Ed.) ותעודת הוראה לבית הספר היסודי במקצועות ההתמחות. 
הלומדים במסלול זה יכולים לבחור באחד משני הנתיבים המוצעים:

  1. מורה ומחנכת בכיתות א-ו' והתמחות אחת:
    בנתיב זה הלימודים הינם בתחום דעת מרכזי אחד מבין האפשרויות ספרות ,טבע  תנ"ך אנגלית, מתמטיקה.
    בנוסף נלמדים אשכול לימודים כלליים המורכב  משני תחומי לימודים לבחירת הסטודנטית: תנ"ך ספרות, וחינוך מיוחד.
    בוגרת מסלול זה  זכאית לתעודת הוראה מקצועית בתחום דעת אחד.
  2. מורה ומחנכת בכיתות א-ו' והתמחות בשני מקצועות:
    בנתיב זה הלימודים הינם בשני תחומי דעת מרכזיים מבין האפשרויות ספרות ,טבע  תנ"ך אנגלית, מתמטיקה.
    בוגרת מסלול זה  זכאית לתעודת והוראה מקצועית  בבית הספר היסודי בשני מקצועות לימוד.
 

תוכנית הלימודים

לימודי המסלול בשני הנתיבים מבוססים על שילוב שבין תיאוריה למעשה. שילוב זה מוצא את ביטויו בלימודים הפדגוגיים והדיסיפלינריים ובקשר ההדוק שביניהם לבין ההכשרה המעשית בבית הספר. תוכנית הלימודים כוללת:
  • לימודי חינוך
    לימודי החינוך כוללים את הכרת המאפיינים הקוגניטיביים האינטלקטואליים והרגשיים של תלמידי בית הספר היסודי ונותנים את הידע והתשתית לעבודה בגילאים אלו. במסגרת זו נלמדים  מגוון קורסים בתחום החינוך ובהם  יסודות החינוך, פסיכולוגיה, דידקטיקה, אסטרטגיות ושיטות הוראה, התייחסות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ועוד.
  • לימודי התמחות
    מטרתנו להכשיר מורה בעל תשתית מדעית ומקצועית טובה באחד או בשניים מהמקצועות המוצעים . לימודי ההתמחות מאפשרים לסטודנטית ללמוד את תחום הדעת ברמה גבוהה,  להתאים את דרכי ההוראה למקצוע ולאוכלוסיית התלמידים- ולהיות מורה מומחית בתחום הדעת.
 

התמחויות במסלול היסודי

לימודי יסוד

לימודי היסוד כוללים קורסים ביהדות תנ"ך הלכה ומחשבת ישראל שמטרתם לעצב את הסטודנט כבעל השקפת עולם המבוססת על ערכי הציונות הדתית אמונה מעמיקה ותפיסת עולם מבוססת. כמו כן כוללים לימודי היסוד קורסי אנגלית לשון ופדגוגיה שמטרתם להעשיר את הסטודנט להרחיב את אופקיו ולבסס את כישוריו לקראת מילוי תפקידו כמחנך וכמורה מקצועי.
 

התנסות בהוראה

להתנסות בהוראה תפקיד משמעותי ומרכזי בתוכנית הלימודים. מטרת ההתנסות לזמן לסטודנט כר פעולה נרחב ליישם את העקרונות הדידקטיים, את הידע הדיסיפלינרי ואת התיאוריה בשדה החינוך. במסגרת התנסות נמצאות הסטודנטיות בבתי הספר פועלות ומתנסות מאחד משני הדגמים המתקיימים במכללה: הדגם המסורתי או במתכונת של בית ספר לפיתוח מקצועי (PDS - professional development school). בדגם זה ההכשרה למקצוע ההוראה מושתתת על ריבוי של הזדמנויות למידה, מפגשים עם אנשי מקצוע שונים, והיכרות עם בית הספר כמערכת. פרטים על ההכשרה המעשית.

ההכשרה המעשית לבית הספר נערכת במהלך שלוש שנות הלימודים והיא כוללת התנסות בהוראה בכיתות א-ב התנסות בהוראה כוללת (כיתות ג'-ו') וכן התנסות של הוראה בתחומי הדעת המקצועיים - הדיסציפלינה.

סרטון על העבודה המעשית בכיתות א'-ב'
כל הזכויות שמורות על התמונות והתוכן באתר זה. אין לעשות שימוש בתוכן ו/או בתמונות ללא אישור מפורש בכתב מבעלי האתר
בניית אתרים
בניית אתרים