Skip to Content

המסלול לאמנות

הגשימי את היצירתיות שבך במסלול לאמנות במכללת תלפיות

במסלול לאמנות:

  • תואר B.Ed
  • לימודי אמנות בסדנאות: ציור, רישום, צילום, פסול, וידאו, הדפס
  • לימודי הוראת האמנות למגוון גילאים
    (אפשרות למלגה במסגרת "אקדמיה כיתה" כבר בשנה ג')
  • לימודי היסטוריה של האמנות בכל התקופות
  • שעורי פסיכולוגיה כהכנה ללימודי תרפיה באמנות
  • מורים מנוסים מאד בעלי תארים מתקדמים, מרצים באוניברסיטאות ובמכללות
  • לימודים באווירה נעימה ובדגש על רוח המסורת היהודית
  • מיקום מרכזי – בחולון, סמוך לתחנת הרכבת יוספטל

המסלול לאמנות במכללת תלפיות מכשיר מורים להוראת מקצועות האמנות החזותית בבתי הספר היסודיים (כיתות א'-ו') ובעל יסודיים (כיתות ז'-י'). המסלול קיבל את הסמכת המל"ג להעניק תואר אקדמי "בוגר בהוראה" בתחום האמנות (.B.Ed)

המסלול לאמנות במכללת תלפיות מהווה בית חינוך לסטודנטית המבקשת לחוות, להתמודד ולהביע באמצעים אמנותיים את קולה הפנימי למול הסביבה ואירועי היומיום ברוח המסורת היהודית. המסלול מתמקד בחינוך ליצירה אמנותית, בהבנת האמנות והרחבת תחומי הידיעה של הסטודנטית, באינטראקציה בין היצירה, האמן החברה, וכמובן בחינוך להוראת האמנות. במסגרת הלימודים נחשף התלמיד לתקופות שונות בתולדות האמנות ומפתח יכולת ביטוי באמצעות השפה האמנותית.

במסלול לאמנות אנו מדגישים הן את המקצועיות והרצינות בכל תחומי ההכשרה האקדמיים, הן את הדאגה האישית והפרטנית לסטודנטיות ולצרכיהן, והן את אוירת השיתוף, החברות והשמחה.

תקופתינו מתאפיינת ב"רעש" חזותי" רב: שלטי חוצות, אריזות מוצרים, מחשב, אינטרנט, טלפון נייד, עיתונות וטלוויזיה. חשיפה זו מעוררת תהיות לגבי האמנות החזותית: מה מהווה אמנות במסגרת חברה מרובת גירויים חזותיים? מה תפקיד האמנות במצב זה במישורי הפעילות השונים – החברתי, התרבותי, הדתי/יהודי, האישי והאוניברסלי? המסלול לאמנות מכשיר את הסטודנטים להבנת התרבות החזותית העשירה והמקפת כתשתית ליצירה, לחקר, ולדיון בתרבות ובאמנות בכלל ובאמנות יהודית בפרט, תוך שימוש בשפה אמנותית ותוך נקיטת גישה פרשנית וביקורתית.

 

ראש המסלול: ד"ר מתי פישר

ראש המסלול אחראי על כלל הלימודים במסלול ומחויב לשמור על הרמה האקדמית הגבוהה של המסלול. לשם כך הושקעו בשנים האחרונות משאבים רבים בפיתוח המסלול – בציוד וחומרים, בתוכניות אקדמיות מעניינות, ובתערוכות סיום מוקפדות שאת חלק מעבודות האמנות שהוצגו בהן ניתן לראות בשקופיות למעלה.

רכזת המסלול: גב' אורנה סגל

רכזת המסלול אחראית על תחום ההתנסות המעשית בהוראה הנעשית במסגרת הכשרת הסטודנטיות, וכן על קשר אישי עם הסטודנטיות הכולל טיפול במנהל הסטודנטיות ובבעיות הדורשות טיפול במהלך הלמודים. מתפקידי הרכזת הוא לכוון ולנתב כל סטודנטית על סמך הכרות אישית לתחום המתאים לה בשדה ההוראה הרחב.

בנוסף פועלים ראש המסלול והרכזת להפגיש את הסטודנטיות עם תכנים אמנותיים שאינם בהכרח חלק מתכנית הלמודים. הם משתדלים לייצר חשיפה למודעות לתערוכות ולארועי אמנות משמעותיים שמתקיימים בסביבת המכללה ובכלל באמנות הישראלית המקומית. כל זה מתוך תפיסת עולם שאמנות היא תחום עניין ולא רק תחום למודים.

הלוגו של המסלול הכולל את המלים "מסלול שהוא בית" מצביע על הגישה האישית שניתנת לסטודנטיות וליווי הלימודים באמצעות הרכזת וצוות הניהול של המסלול. קשר זה חשוב ביותר, ובמיוחד לקראת סיום הלימודים כאשר ישנה הכוונה של הסטודנטיות במהלך הסטאז', במציאת עבודה וגם בתמיכה בתלמידות המתחילות את דרכן כמורות

נשמח לראותכם משתלבים ויוצרים עמנו.

 

תוכנית הלימודים

כללי

לצורך הגשמת היעדים החינוכיים של המסלול להוראת האמנות, מורכבת תכנית הלימודים מחמישה אשכולות:

  1. לימודי חינוך – הכוללים שיעורים במתודולוגיה ודידקטיקה של הוראת האמנות ומחשבת החינוך. דגש מיוחד ניתן להוראת אמנות בכיתות הטרוגניות תוך שימת לב לשונות  שבין  התלמידים. אשכול זה כולל סך 19 שעות שנתיות בלימודי חינוך במשך 4 שנות לימוד.
  2. התנסות מעשית בהוראת האמנות – המכשירים יכולת יישום העקרונות והידע העיוני במסגרת הוראת האמנות. ההתנסות בהוראה היא לגילאים שונים. אשכול זה כולל: 12 שעות לימוד שנתיות בשלושת השנים הראשונות.
  3. לימודי חובה והכשרות – קורסים בתחומי המורשת היהודית בזיקה אל האמנות תוך בירור הגישות ההלכתיות אל מעשה האמנות הפלסטית. בנוסף נלמדים שעורי אנגלית ולשון עד רמת פטור שהן חובה לכלל הסטודנטיות. אשכול זה כולל 12 שעות שנתיות במשך 4 שנים.
  4. לימודי אמנות עיוניים – שכוללים את תולדות האמנות החל מראשית התרבות בתקופה הפרה-היסטורית ועד לעת החדשה, תולדות האסתטיקה והפילוסופיה של האמנות ושיעורי העשרה בנושאים כלליים. בכלל זה תודגש היצירה החזותית היהודית כביטוי של התרבות היהודית לדורותיה, לרבות חלקה בתחייה הציונית. אשכול זה כולל 30 שעות שנתיות במשך 4 שנים.
  5. לימודי אמנות מעשיים – במגוון טכניקות מסורתיות כגון ציור, פיסול, רישום והדפס כמו גם טכניקות וטכנולוגיות חדשות כמו: אמנות וידיאו וצילום. מסגרות הללו יעמדו על הכשרה אמנותית בסיסית כמו גם לימוד המגמות העיקריות באמנות העכשווית והקשר בין אלו לבין החברה היהודית והישראלית. אשכול זה כולל 50 שעות שנתיות בסדנאות.

 

מהלך הלימודים בחלוקה לשנות ההכשרה

  • שנה א – מבואות: הלימודים יכללו מבואות עיוניים בחינוך, מבואות בתולדות האמנות, יסודות ראשוניים ברישום, ציור ופיסול. בסיום שנת הלימודים הראשונה תיבדק התאמתו של הסטודנט להוראת מקצוע האמנות.
  • שנה ב – הרחבת והעמקת לימודי האמנות המעשית, לרבות קורסים בהדפס וצילום. במסגרת הלימודים העיוניים יינתנו קורסים מתקדמים בתולדות האמנות ויתווספו פרקים ייחודיים בתולדות האמנות היהודית-מסורתית ובאמנות הישראלית והעכשווית. במסגרת העבודה המעשית תחל התנסות בהוראת שיעורים בבתי הספר היסודיים ובכיתות חטיבת הביניים בליווי צמוד של הדרכה פדגוגית, ובביקור במוסדות חינוך שונים ומגוונים.
  • שנה ג – טיפוח היכולת האישית ומקוריות ביצירה מעשית הבאה לידי ביטוי בפיתוח כישורים של רישום, ציור, פיסול, אמנות וידאו ועוד. במסגרת הלימודים העיוניים ילמדו פרוסמינר וסמינר שיכשירו את הסטודנטית לעריכת מחקר בתחום האמנות. במסגרת העבודה המעשית יושם דגש על הוראה בכיתות ביה"ס העל-יסודי, והכנת רצף של שיעורים בנושא ייחודי, שבסופו יערך מבחן של ההישגים הדידקטיים.
  • שנה ד – במסגרת הסמינריון לחינוך יידונו שיטות חקר של נושא עיוני. בשנה זו התלמידות יעשו פרויקט אמנותי ויפגינו את יכולתם ביצירה עצמאית. במסגרת הסטאז' תלמד הסטודנטית בבית ספר ותלווה במדריכה מהמכללה שתעזור לה ביישום ובהערכת הפעילות החינוכית המעשית. בסוף שנות הלימודים תוענק לעומדות בקריטריונים תעודת "בוגר בהוראת האמנות".

 

פעילות נוספת

  • הגלריה האחרת: במסגרת מכללת תלפיות והמסלול לאמנות פועלת גלריה העורכת תצוגות מתחלפות של יצירות אמנות עכשוויות. הקו המנחה את הגלריה הוא מפגש בלתי אמצעי עם יצירות מקוריות ויוצריהן. הגלריה מבקשת להציג ולקיים דו-שיח עם אמנים שיוצרים ברוח המסורת היהודית כמו גם בהוויה היהודית והישראלית בשפה חזותית עכשווית, בצד אמנים בעלי רקע תרבותי שונה. מוצגות בעיקר יצירות שמתייחסות למוטיבים יהודיים ולזהות הישראלית בהיבטים אישיים ועכשוויים. המפגשים הללו מהווים חוויה מרגשת ומפרה וכוללים שיחה חופשית בה עולים נושאים כמו: האמירה האמנותית, התמודדות האמן עם הממסד האמנותי, יכולת ההישרדות של האמן מול העלות של התצוגה האמנותית, תפקידו של האמן והשפעתו בחברה יהודית ופלורליסטית.
  • טיולים וסיורים במוזיאונים וגלריות: במסגרת הלימודים מתקיימות פעילויות להרחבת ידע באמנות וביקורים במוזיאונים ברחבי הארץ וסיורים לימודיים באתרים שונים. המטרה היא כפולה: להכיר את מגוון מרחבי התצוגה הקיימים בארץ וגם לאמן את הסטודנטים בהכנת ביקורים במוזיאון, בהדרכה וכדו'. במסגרת הלימודים, נערכים סימפוזיונים עיוניים בנושאי אמנות ותערוכות דידקטיות.
  • השתתפות המסלול באירועים אמנותיים בקהילה, מחוץ למכללה: הסטודנטיות מקבלות עידוד ותמיכה בהשתתפות וייזום קשר עם הקהילה, בצורה של התנדבות, יצירת פרויקטים קהילתיים ומעורבות עם קבוצות אוכלוסיה שונות.
  • סימפוזיונים וימי עיון. מיד פעם מארגן המסלול ימי עיון על נושאים ספציפיים שתפקידם להעלות נושאים בתחום החינוך לאמנות שרלוונטיים לתחומי הלימוד של הסטודנטיות.

Back to top