תואר שני בלקויות למידה
תכנית לתואר שני ב"לקויות למידה"
ראש התוכנית: פרופ' דוד צוריאל
יועצת התכנית – ד"ר ורדה שרוני
מטרת התכנית
להכשיר מורים-מומחים מובילים בתחום תכניות התערבות דינאמיות בקרב ילדים עם לקויות למידה. במסגרת התכנית יודגשו מטרות המשנה הבאות:
- העמקה וחיזוק עמדות מכילות ומכבדות בקרב הסטודנטים הלומדים בתכנית כלפי תלמידים עם לקויות למידה והפיכתן לתפיסות עולם מוצקות, המאפשרות הנחלתן בסביבה החינוכית.
- הכרת מודלים להתערבות ותכניות התערבות בעבודה עם תלמידים עם לקויות למידה.
- היכרות מעמיקה עם השלבים של תהליך ההתערבות הדינאמית והתנסות בה.
- הכרת מחסומים רגשיים, הנעתיים וחברתיים של תלמידים עם לקויות למידה, ולקיחתם בחשבון בתכנון תכניות התערבות דינאמיות.
- הכרת מכלול הגורמים השותפים לתהליך החינוכי בבית הספר ומחוצה לו ופיתוח מיומנויות של עבודת צוות סינרגטית שתסייע לקידום תלמידים עם לקויות למידה.
- שכלול היכולת המחקרית והאוריינות האקדמית של הסטודנטים שיהיה בהן כדי לתרום לעבודתם, תוך חשיפתם למחקר עדכני העוסק בתחום לקויות הלמידה.
תכנית הלימודים כוללת שתי חטיבות:
חטיבת לימודי תשתית: שיטות מחקר, אוריינות אקדמית, רב תרבותיות וסמינריון מחקרי לבחירה: השותפים בתהליך החינוכי או הערכה דינמית של יכולת הלמידה.
חטיבת לימודי התמחות: מדיניות ופרקטיקה בתחום תכניות התערבות: מימוש ההכלה של תלמידים עם לקויות למידה, שפה תקינה ולקויה, ליקויי למידה במתמטיקה, פסיכומוטוריקה, התערבות מותאמת בקריאה, בכתיבה ובמתימטיקה, סוגיות בהבנת הנקרא, טכנולוגיות מסייעות לתלמידים עם ליקויי למידה, הבסיס הנוירו-פסיכולוגי של לקויות למידה, תכניות התערבות לפיתוח כשרי למידה וחשיבה, תכניות התערבות בתחום החברתי-רגשי להכלת תלמידים עם לקויות למידה, מבוגרים עם ליקויי למידה, אתיקה בחינוך המיוחד, הוראת מקצועות היהדות לתלמידים עם ליקויי למידה, וסמינריון מחקרי לבחירה: הערכה קוגניטיבית של קשיי למידה או הפרעות קשב וריכוז.
בנוסף יינתנו במהלך התואר- פרקטיקום בהתערבות חינוכית וסדנה להנחיית עבודת גמר.
תוכנית הלימודים
תכנית הלימודים לתואר שני ב"לקויות למידה", כוללת שתי חטיבות:
חטיבת לימודי תשתית – | 5 ש"ש |
חטיבת לימודי התמחות – | 11 ש"ש |
פרקטיקום בהתערבות – | 2 ש"ש |
סדנה להנחיית עבודת גמר יישומית – | |
סך הכול – | 18 ש"ש |
שנה א' – | 12 ש"ש |
שנה ב' – | 6 ש"ש |
אוכלוסיית היעד
יתקבלו לתכנית גם בעלי תואר ראשון בדיסציפלינות קרובות (כמו: פסיכולוגיה, ריפוי בעיסוק וכד'), בעלי תעודת הוראה. סטודנטים אלו, יידרשו להשלים לפחות 6 ש"ש בחינוך מיוחד.
תנאי קבלה
- תואר ראשון בחינוך מיוחד (או מדיסציפלינה קרובה, בתנאי שיעמוד בהשלמות) בציון 80 לפחות.
- תעודת הוראה.
- ניסיון של 3 שנים לפחות בעבודה חינוכית במסגרת מוכרת, בתחום רלוונטי.
- עמידה בדרישות ועדת קבלה. ציון פטור באנגלית בתואר הראשון.
- מבחן ידע (פנימי) באנגלית.
- שני מכתבי המלצה.
- תתאפשר קבלה של עד 10% משיעור הסטודנטים שאינם עומדים בתנאי הקבלה של התכנית, מנימוקים כגון: הגברת ההנגשה להשכלה הגבוהה בישראל, צרכים ייחודיים של ציבורים מגוונים בישראל ואופייה הרב תרבותי של החברה ונתונים אישיים ואקדמיים מיוחדים המצדיקים קבלה חריגה.
סגל התוכנית
ד"ר אנגלמן שוע
ד"ר בן-יהודה מרים
ד"ר גולדברג נקר אודליה
ד"ר דושניצקי גילה
ד"ר הר-צבי הכהן שירלי
ד"ר וינוגרד-ג'אן תחיה
ד"ר חלאבי רינת
ד"ר טרבלסי גלית
ד"ר כהן אסתר
פרופ' מנור-בנימיני איריס
ד"ר עוגב אורלי
ד"ר ערמין ידידיה
ד"ר צור בתיה
ד"ר קאים זאב
פרופ' קניאל שלמה
ד"ר רייכנברג רבקה
ד"ר שרייבר-דיבון מיכל
פירוט הקורסים ושמות המרצים
שם הקורס | שם המרצה | שנת לימוד | ש"ש |
---|---|---|---|
התערבות מותאמת בקריאה | ד"ר הר-צבי (הכהן) שירלי | א | 1 |
שפה תקינה ולקויה | ד"ר צור בתיה | א | 1 |
סמינריון - השותפים בתהליך החינוכי | פרופ' מנור-בנימיני איריס | א | 2 |
סמינריון-הערכה דינמית של יכולת הלמידה | פרופ' צוריאל דוד | א | 2 |
פסיכומוטוריקה - הערכה וטיפול | ד"ר עוגב אורלי | א | 1 |
מחקר איכותני | ד"ר חלאבי רינת | א | 1 |
סוגיות בהבנת הנקרא - מן התאוריה אל המעשה | ד"ר כהן אסתר | א | 1 |
מדיניות ופרקטיקה בתחום תכניות התערבות: מימוש ההכלה של תלמידים עם לקויות למידה | ד"ר טרבלסי גילת | א | 1 |
סוגיות בעבודת צוות רב מקצועי | פרופ' מנור-בנימיני איריס | א | 1 |
טכנולוגיות מסייעות לתלמידים עם ליקויי למידה | ד"ר דושניצקי גילה | א | 1 |
מחקר כמותי | ד"ר וינוגרד-ג'אן תחיה | א | 1 |
ליקויי למידה במתמטיקה-היבטים התפתחותיים ופסיכו-נוירולוגיים | ד"ר מרים בן יהודה | ב | 1 |
התערבות מותאמת בכתיבה | ד"ר הר-צבי (הכהן) שירלי | ב | 1 |
פרקטיקום בהתערבות חינוכית | פרופ' צוריאל דוד, ד"ר הר-צבי (הכהן) שירלי, ד"ר צור בתיה, ד"ר כהן אסתר, ד"ר נוימאיר מרים | ב | 2 |
הבסיס הנוירו-פסיכולוגי של לקויות למידה | ד"ר גולדברג-נקר אודליה | ב | 1 |
תכניות התערבות לפיתוח כשרי למידה וחשיבה | ד"ר טרבלסי גילת | ב | 1 |
הערכה והתערבות מותאמת במתמטיקה | ד"ר דושניצקי גילה | ב | 1 |