תואר שני בלקויות למידה
תכנית לתואר שני ב”לקויות למידה”
ראש התוכנית: פרופ’ דוד צוריאל
יועצת התכנית – ד”ר ורדה שרוני
מרכזת התכנית – ד”ר שירלי הר-צבי (הכהן)
התכנית הינה דו-שנתית, יום לימודים אחד בשבוע
אימייל: rishum@talpiot.ac.il
מטרת התכנית
להכשיר מורים-מומחים מובילים בתחום תכניות התערבות דינאמיות בקרב ילדים עם לקויות למידה. במסגרת התכנית יודגשו מטרות המשנה הבאות:
- העמקה וחיזוק עמדות מכילות ומכבדות בקרב הסטודנטים הלומדים בתכנית כלפי תלמידים עם לקויות למידה והפיכתן לתפיסות עולם מוצקות, המאפשרות הנחלתן בסביבה החינוכית.
- הכרת מודלים להתערבות ותכניות התערבות בעבודה עם תלמידים עם לקויות למידה.
- היכרות מעמיקה עם השלבים של תהליך ההתערבות הדינאמית והתנסות בה.
- הכרת מחסומים רגשיים, הנעתיים וחברתיים של תלמידים עם לקויות למידה, ולקיחתם בחשבון בתכנון תכניות התערבות דינאמיות.
- הכרת מכלול הגורמים השותפים לתהליך החינוכי בבית הספר ומחוצה לו ופיתוח מיומנויות של עבודת צוות סינרגטית שתסייע לקידום תלמידים עם לקויות למידה.
- שכלול היכולת המחקרית והאוריינות האקדמית של הסטודנטים שיהיה בהן כדי לתרום לעבודתם, תוך חשיפתם למחקר עדכני העוסק בתחום לקויות הלמידה.
תכנית הלימודים כוללת שתי חטיבות:
חטיבת לימודי תשתית: שיטות מחקר, אוריינות אקדמית, רב תרבותיות וסמינריון מחקרי לבחירה: השותפים בתהליך החינוכי או הערכה דינמית של יכולת הלמידה.
חטיבת לימודי התמחות: מדיניות ופרקטיקה בתחום תכניות התערבות: מימוש ההכלה של תלמידים עם לקויות למידה, שפה תקינה ולקויה, ליקויי למידה במתמטיקה, פסיכומוטוריקה, התערבות מותאמת בקריאה, בכתיבה ובמתימטיקה, סוגיות בהבנת הנקרא, טכנולוגיות מסייעות לתלמידים עם ליקויי למידה, הבסיס הנוירו-פסיכולוגי של לקויות למידה, תכניות התערבות לפיתוח כשרי למידה וחשיבה, תכניות התערבות בתחום החברתי-רגשי להכלת תלמידים עם לקויות למידה, מבוגרים עם ליקויי למידה, אתיקה בחינוך המיוחד, הוראת מקצועות היהדות לתלמידים עם ליקויי למידה, וסמינריון מחקרי לבחירה: הערכה קוגניטיבית של קשיי למידה או הפרעות קשב וריכוז.
בנוסף יינתנו במהלך התואר- פרקטיקום בהתערבות חינוכית וסדנה להנחיית עבודת גמר.
תוכנית הלימודים
תכנית הלימודים לתואר שני ב”לקויות למידה”, כוללת שתי חטיבות:
חטיבת לימודי תשתית – | 6 ש”ש (5 נ”ז) |
חטיבת לימודי התמחות – | 16 ש”ש |
פרקטיקום בהתערבות – | 2 ש”ש |
סדנה להנחיית עבודת גמר יישומית – | 1 ש”ש (ללא נ”ז) |
סך הכול – | 25 ש”ש, (2 ללא נ”ז), שיתפרשו על פני שתי שנות לימודים. |
שנה א’ – | 12 ש”ש |
שנה ב’ – | 13 ש”ש |
אוכלוסיית היעד
יתקבלו לתכנית גם בעלי תואר ראשון בדיסציפלינות קרובות (כמו: פסיכולוגיה, ריפוי בעיסוק וכד’), בעלי תעודת הוראה. סטודנטים אלו, יידרשו להשלים לפחות 6 ש”ש בחינוך מיוחד.
תנאי קבלה
- תואר ראשון בחינוך מיוחד (או מדיסציפלינה קרובה, בתנאי שיעמוד בהשלמות) בציון 85 לפחות.
- תעודת הוראה.
- ניסיון של 3 שנים לפחות בעבודה חינוכית במסגרת מוכרת, בתחום רלוונטי.
- עמידה בדרישות ועדת קבלה. ציון פטור באנגלית בתואר הראשון.
- מבחן ידע (פנימי) באנגלית.
- שני מכתבי המלצה.
פירוט הקורסים ושמות המרצים
שם הקורס | שם המרצה | שנת לימוד | ש"ש |
---|---|---|---|
התערבות מותאמת בקריאה | ד"ר הר-צבי (הכהן) שירלי | א | 1 |
שפה תקינה ולקויה | ד"ר צור בתיה | א | 1 |
סמינריון-הפרעות קשב וריכוז- היבטים תיאורטיים וקליניים | ד"ר אסנת רובין | א | 2 |
סמינריון-הערכה דינמית של יכולת הלמידה | פרופ' צוריאל דוד | א | 2 |
טכנולוגיות מסייעות לתלמידים עם ליקויי למידה | ד"ר שרייבר בטי | א | 1 |
אוריינות אקדמית מתקדמת (כתיבה) מדעית | ד"ר בשן בלהה | א | 1 |
מחקר איכותני | ד"ר חלאבי רינת | א | 1 |
סוגיות בהבנת הנקרא - מן התאוריה אל המעשה | ד"ר כהן-סייג אסתר | א | 1 |
מדיניות ופרקטיקה בתחום תכניות התערבות: מימוש ההכלה של תלמידים עם לקויות למידה | ד"ר שרייבר מיכל ופרופ' רייטר שונית | א | 1 |
פסיכומוטוריקה-הערכה וטיפול | ד"ר עוגב יזדי אורלי | א | 1 |
רב-תרבותיות-סוגיות נבחרות | ד"ר ריינר רינה | א | 1 |
מחקר כמותי | ד"ר וינוגרד-ג'אן תחיה | א | 1 |
ליקויי למידה במתמטיקה-היבטים התפתחותיים ופסיכו-נוירולוגיים | ד"ר מרים בן יהודה | ב | 1 |
סמינריון-השותפים בתהליך החינוכי | ד"ר מנור בנימיני איריס ופרופ' רייטר שונית | ב | 2 |
סמינריון-הערכה קוגניטיבית של קשיי למידה תיאורה וכלים | ד"ר הר-צבי (הכהן) שירלי וד"ר שרוני ורדה | ב | 2 |
התערבות מותאמת בכתיבה | ד"ר הר-צבי (הכהן) שירלי | ב | 1 |
פרקטיקום בהתערבות חינוכית | פרופ' צוריאל דוד, ד"ר הר-צבי (הכהן) שירלי, ד"ר צור בתיה, ד"ר כהן-סייג אסתר, ד"ר מנור-בנימיני איריס ד"ר נוימאיר מרים | ב | 2 |
סדנה להנחיית עבודות גמר יישומית | 1 | ||
הבסיס הנוירו-פסיכולוגי של לקויות למידה | ד"ר אסנת רובין | ב | 1 |
הוראת מקצועות היהדות לתלמידים עם ליקויי למידה | ד"ר אנגלמן דוד שוע | ב | 1 |
מבוגרים עם ליקויי למידה | ד"ר שרוני ורדה | ב | 1 |
הערכה והתערבות מותאמת במתמטיקה | ד"ר מרים בן יהודה | ב | 1 |
תכניות התערבות לפיתוח כשרי למידה וחשיבה | פרופ' צוריאל דוד וד"ר טרבלסי גילת | ב | 1 |
תכניות התערבות בתחום החברתי רגשי להכלת תלמידים עם לקויות למידה | ד"ר שרייבר מיכל | ב | 1 |