Skip to Content

החוג ללשון עברית

ראש החוג: ד”ר רקפת דילמון

שעות קבלה: ימי שני 14:00-:15:30
ניתן לקבוע פגישה עם ראש החוג בתיאום מראש

 

מה מקור המילה “מחמאה”?
מה ההבדל בין “כי” ל”מפני ש…”?
מדוע המילה “צומת” היא זכר?
למה רוב הישראלים זוכרים את לימודי הלשון בבית הספר כקשים? משעממים? שנואים? * אם התשובות לשאלות אלו נראות לך מעניינות, הגעת למקום הנכון: החוג ללשון העברית.
בחוג ללשון העברית לומדים להכיר את הלשון העברית על תקופותיה ועל תכונותיה. הלימודים עוסקים הן במקורות הלשון – השפות השמיות, לשון המקרא, לשון חז”ל ולשון ימי הביניים – הן בעברית העכשווית: הגייה, ניקוד, דקדוק, תחביר וטקסטים שלמים. הלימודים מתמקדים בהבנת התופעות, לא בשינון כללים. בוגרי החוג ללשון העברית הם מורים מצוינים, לא רק משום שלמדו להורות בשיטות החדישות ביותר והיצירתיות ביותר, אלא משום שהם מבינים לעומק את מה שהם מלמדים, והם יודעים להסביר את התופעות לתלמידיהם בדרכים מושכות ובהירות.
כל המרצים בחוג ללשון עברית הם בעלי תואר דוקטור. כולם מורים מעולים ומנוסים, והם מלמדים גם באוניברסיטאות אחרות.
עם תואר בלשון העברית מובטחת לך עבודה בבתי ספר בכל הארץ. בתי הספר משוועים למורים ללשון, והסטודנטים שלנו “נחטפים” לעבודה מיד עם סיום הלימודים.
מעבר ללימודי ההוראה, בוגרי התואר הראשון יכולים להמשיך בלימודי תואר שני באוניברסיטאות; הם יכולים ללמוד להיות עורכי לשון; מעבר לכך, לשון הדיבור והכתיבה שלהם תהיה תמיד טובה יותר, ומי שלבו נמשך אחר הכתיבה, ירכוש את הכלים לעשות כן בשלמות. הלימודים הם לקראת תואר ראשון למטרות הוראה וחינוך – במסלול העל-יסודי. החוג מציע גם לימודי השלמה לתואר ראשון ומסלול הסבת אקדמאים.

סגל ההוראה

ד”ר רקפת דילמון – ראש החוג rakdilmon@gmail.com
ד”ר חגית אביעוז aviozc@gmail.com
ד”ר עמנואל אלון allonem@012.net.il
ד”ר הלל אשכולי esh.hallel@gmail.com
ד”ר רות ביתן-כהן Rutbc@talpiot.ac.il
גב’ רוני ברדה ronny.barda@gmail.com
מר חן ינאי yannaycm@gmail.com
ד”ר אירית נחום iritdr@gmail.com
ד”ר דוד פריבור davidprebor@gmail.com
ד”ר רויטל שדמי revital194@walla.com
ד”ר אפרת שטיין e027880707@gmail.com

 

אופציות הלימוד השונות

מסלול על יסודי הסבת אקדמאים חסרי תעודת הוראה הסבת אקדמאים בעלי תעודת הוראה
מטרת הלימודים התמחות התואר מתחום הלשון התואר מתחום שונה התואר מתחום דומה מתחום שונה
היקף השעות 26 ש”ש כולל סמינריון וקורס מתוקשב
הכרה בלימודים קודמים
26 ש”ש 20 ש”ש 26 ש”ש

 

מבנה הלימודים ונושאי הלימוד

לימודי חובה

שם הקורס נ”ז נועד לשנים
יסודות הניקוד והדקדוק 2 א
יסודות התחביר 2 א
תורת ההגה 1 א
תולדות הלשון העברית 1 א
@תקינות וסגנון 1 א
הדרכה ביבליוגרפית בלשון 1 א
מבוא לבלשנות כללית 1 א, ב
מבוא לבלשנות שמית 1 א, ב
תורת הצורות 1 ב, ג
תחביר העברית החדשה 1 ב, ג
אוריינות הסוגה הכתובה 1 ב, ג
לשון המקרא 1 ב
@לשון חז”ל 1 ב
ארמית מקראית 1 ב, ג
יסודות הערבית 2 ב, ג, ד
סמנטיקה עברית 2 ב, ג
סמינריון בעברית החדשה 2 ג, ד
סה”כ 22  

 

לימודי בחירה – אפשרויות – להשלמת 26 ש”ש

שם הקורס נ”ז נועד לשנים
קריאה מודרכת במקורות 1 ב, ג, ד
לשון ותקשורת 1 ב, ג, ד
@ הכרעות נורמטיביות 1 ב, ג, ד
סוגיות בחקר השיח והשיחה 1 ב, ג, ד
@ לשון ימי הביניים 1 ב, ג, ד
@ לשון ספרות הילדים 1 ב, ג, ד
@ סגנונות בעברית החדשה 2 ב, ג, ד
לשון השירה 1 ב, ג, ד
סה”כ 4

 

לימודי הוראת לשון

שם הקורס נ”ז נועד לשנים
התנסות בהוראת לשון 6 ב, ג
דרכי הוראת הלשון וההבעה 1 ב, ג

 

מה לימודי הלשון מקנים לך…

  1. תואר ראשון בלשון העברית המוכר בכל מוסד אקדמי ומאפשר לפנות להוראת לשון ולחינוך במסלול העל-יסודי.
  2. תעודת הוראה המאפשרת השתלבות במסלולי בית הספר השונים.
  3. העשרה לשונית, הרחבת היכולת האישית בהבעה בכתב ובעל-פה.
  4. אפשרות פנייה להמשך לימודים אקדמיים במדעי הרוח ו/או העמקת הידע הדיסציפלינרי בתחום הלשון העברית (לימודי תואר שני).
  5. אפשרות ללימודי תעודה בעריכת לשון.
  6. מסגרת לימודית שהיא אקדמית, רצינית ומקצועית אך גם מעניינת, קשובה ומתחשבת.

קישורים מעניינים

ד”ר רקפת דילמון בתכנית הטלוויזיה “שאלה משפטית” – יוטיוב http://www.youtube.com/watch?v=h5ROhj5SvS4


מקור המילה “מחמאה” הוא בתנ”ך (תהילים נה 22): “חָלְקוּ מַחְמָאֹת פִּיו, וּקְרָב-לִבּוֹ; רַכּוּ דְבָרָיו מִשֶּׁמֶן, וְהֵמָּה פְתִחוֹת”, כלומר “מחמאה” במקור היא מ+חמאה (שמן);
כי – לשון המקרא, מפני ש… – לשון חז”ל. אין כל הבדל במשמעות בין המילים;
השורש של המילה “צומת” הוא צמ”ת. המילה מסתיימת בתי”ו, אך המין שלה הוא זכרי, כמו “צוות”;
רוב המורים ללשון בבתי הספר חייבים להספיק ללמד חומר רב בזמן קצר, לכן הם מתמקדים בכללים ולא בהבנתם. התלמידים, שאינם מבינים את היסודות ונאלצים לשנן חומר רב – לומדים לשנוא את המקצוע.
Back to top