החוג לספרות
ראש החוג: ד"ר יהודית מנוביץ
שעות עבודה: ראשון עד חמישי 16:00-8:30
ניתן לקבוע פגישה עם ראש החוג בתיאום מראש

חוג שהוא בית עם נשמה
מספר מילות רקע…
הספרות היא אחד מתחומי האמנות העתיקים ביותר והיא דיסציפלינה שבאמצעותה ניתן להיחשף לתכנים ולרעיונות, לתחושות ולהרגשים, למסרים ולשדרים מעולמות שונים ומגוונים, המעוררים לחשוב, לתהות, להזדהות, להתנגד, להתפעם ולהתרגש…
לימודי הספרות למיניהם מתייחסים למכלול המרכיבים האנושיים ובוחנים אותם בזמנים ובמקומות, במצבים ובניסיונות. הספרות מעצבת כל מיני מציאויות, והיא גם מתמודדת עם סימני שאלה ודילמות במעגלים שונים – אינדיבידואלי ומשפחתי, לאומי ואוניברסלי וכן יהודי ואמוני.
היא מעצבת כל מיני הוויות, ומתעמתת עם מוקדים של תהייה סביב שאלות קיומיות ופילוסופיות כגון: חירות ומימוש אישי, אינדיבידואליזם וקונפורמיות, זהות ומשבר, נשיות ודימוי עצמי, וכן סביב שאלות של אבות ובנים, שיבה וניתוק, אהבה ובחירת בן זוג, וגם: אהבת המולדת והעלייה לארץ, המלחמות ומחירן, חיים ומוות על קידוש השם, זיכרון אירועים טראומטיים והנצחתם, וכן דנה בשאלות של כבוד הילד, כבוד הזקן וכבוד האדם.
לימודי הספרות הנוגעים בכל הנושאים הללו הם לימודים המגיעים אל הנפש ואל הנשמה. הם מפגישים את הלומד עם עולם מופלא ורוטט, עם מציאות ריאליסטית או הזויה, הם נותנים ביטוי להגיגים ולתחושות.
לימודי הספרות 'משליכים' את הלומד, לא פעם, אל תוך 'מערבולת' של התמודדות ערכית – אישית, חברתית ולאומית, הם מעמתים אותו אל מול שאלות נוקבות התובעות ממנו מענה. לימודים אלו מגיעים למחוזות ששום תחום אחר לא מגיע…
מאידך, מדובר בלימודים אקדמיים הבונים את המיומנות הביקורתית-המקצועית של הלומד אל מול הטקסט הספרותי האמנותי והעיוני. התלמיד נחשף לזרמים ספרותיים-היסטוריים ולז'אנרים מגוונים, הוא נחשף ליוצרים וליצירות, נחשף לתיאוריות ולמודלים, וסופו שרוכש כלי ניתוח פואטיים המאפשרים לו ל'פרק' טקסט ספרותי למרכיביו ולבנותו מחדש. לימודי הספרות האקדמיים מחזקים אצל הלומד את יכולת הזיהוי, האבחון והשימוש באמצעים הספרותיים, הפיגורטיביים והמוזיקאליים למיניהם ובמושגי היסוד התיאורטיים ביצירה המילולית האמנותית.
לימודי הספרות למתמחים ביסודי ובעל יסודי, וכן הלימודים שהם חלק מתוכנית הגיל הרך או החינוך המיוחד – כל אלו הם לימודי ספרות למטרת הוראה וחינוך. אין עוד דיסציפלינה שגלומות בה כל כך הרבה אפשרויות לחנך, לשנות, לעצב ולהשפיע – כפי שגלומות במקצוע הספרות. באמצעות לימודי הספרות, באמצעות טקסטים ספרותיים נבחרים, ניתן לחנך לערכים של אמונה ויראת שמיים, של אהבת העם והארץ, של נתינה, מסירות וכבוד הזולת. אכן, במסגרת לימודי הספרות וההכשרה המעשית בתחום, ייקנה הלומד את המיומנות של בניית שיעור ספרות תוך נאמנות למטרות בשלוש רמות: לימודית, פורמאלית וחינוכית. הוא יילמד לתכנן, לפתח ולבנות יחידת הוראה למרכיביה. הוא ייחשף למגוון שיטות הוראה ואסטרטגיות למידה ואף יכיר את המבנה ואת הרציונאל של תוכניות הלימודים בספרות ובהבעה לגיל הרך וליסודי, לחט"ב ולחטיבה העליונה. לומדי הספרות יעמדו על סגולתה של היצירה הספרותית כמחנכת, ויגייסו את כוחה לעיצוב עמדות ערכיות בקרב תלמידים בנושאים וביחידות הוראה בתחומים אקטואליים שונים. לימודי הספרות יכשירו מחנכים אשר יבינו כי "ההוראה איננה מילוי מיכל", אלא – כדברי המשורר האירי וויליאם בטלר ייטס, זוכה פרס נובל לספרות – "הבערת שלהבת!"
אופציות הלימוד השונות
מבנה הלימודים בהתמחויות
למסלול ביה"ס היסודי | למסלול ביה"ס העל-יסודי | למסלול חינוך מיוחד | |||
מבוא | 1 ש"ש | מבואות | 3 ש"ש | מבוא | 1 ש"ש |
ז'אנרים | 7 ש"ש | ז'אנרים | 8 ש"ש | זא'נרים | 7 ש"ש |
יוצר ויצירתו | 3 ש"ש | יוצר ויצירתו | 6 ש"ש | יוצר ויצירתו | 3 ש"ש |
תימות | 12 ש"ש | תימות | 6 ש"ש | תימות | 12 ש"ש |
מתודיקה | 1 ש"ש | מתודיקה | 1 ש"ש | הוראת ספרות לבעלי צרכים מיוחדים | 1 ש"ש |
סמינריון | 2 ש"ש | סמינריון | 2 ש"ש | סמינריון | 2 ש"ש |
סה"כ 26 ש"ש | סה"כ 26 ש"ש | סה"כ 26 ש"ש |
מתווה מפורט לצורך מעקב ושמירה ניתן להוריד מכאן:
מתווה ביה"ס העל יסודי
מתווה ביה"ס היסודי
נושאי הלימוד (רשימה חלקית של הקורסים ע"פ א"ב)
אדם וילד בשירת ע' הלל
בין קודש לחול ברומנים של הרב חיים סבתו
דילמות וערכים בספרות ילדים ונוער
האגדה התלמודית והמדרש ודרכי הוראתם
הדרמה הריאליסטית
הסיפור החסידי ומאפייניו
הסיפור המיניאטורי
הסיפור העברי בראשית המאה העשרים
הסיפור העממי
הסיפור הקצר הריאליסטי העולמי
הספרות העברית לתחנותיה
הפיוט הארץ-ישראלי הקדום
הרומן המודרני
ז'אנרים בשירה ובפרוזה
זיכרון והנצחה בספרות השואה
יסודות בתורת הספרות (פואטיקה יצירה, יוצרה ודרכי הוראתה)
יצירת עגנון
ירושלים בספרות
מורשת המזרח בשירה ובסיפורת
נושאים שונים בספרות ילדים
סיפורי רבי נחמן מברסלב
סיפורת מודרנית ופוסט מודרנית
ספרות ביבליותרפית
ספרות ההשכלה והתחייה
ספרות המשלים
ספרות ומצבי גבול
רחל ואסתר ראב
שירה אמונית
שירה מודרנית
שירת אלתרמן
שירת אצ"ג
שירת ביאליק
שירת דור המדינה
שירת זלדה
שירת ימי הביניים – שירת הקודש והחול
שירת לאה גולדברג
שירת נשים
שפה, ספרות ותרבות
תיאטרון האבסורד
סגל ההוראה
ד"ר ביתן-כהן רות | rutbc@talpiot.ac.il |
ד"ר בן-שבת יוסי | yossibenshabat@gmail.com |
פרופ' בר תקוה בנימין | bartib@mail.biu.ac.il |
גב' ליאת דהן | liati_dahan@walla.com |
ד"ר דיאמנט יפעת | yifatd3@gmail.com |
גב' דן דליה | dalyadan@walla.com |
ד"ר אלישבע הכהן | 7eli777@gmail.com |
ד"ר יניב טללית | taliya@education.gov.il |
ד"ר הילה לימוני | hilalimoni@gmail.com |
ד"ר מנוביץ יהודית | manovichy@gmail.com |
ד"ר פלק-פרץ סמדר | smadarpe@bezeqint.net |
ד"ר שלם נעמה | shalemn@gmail.com |
מה מקנים לימודי הספרות
1. תואר ראשון בספרות המוכר בכל מוסד אקדמי ומאפשר לפנות להוראת ספרות ולחינוך במסלול יסודי או על יסודי.
2. תעודת הוראה המאפשרת השתלבות במסלולי ביה"ס השונים.
3. הכשרה לגננות בגיל הרך ולמורות בחינוך המיוחד המאפשרת יישום כיוון ביבליותרפי והבנת צורכי הילד המיוחד.
4. העשרה אישית, הרחבת אופקים ופיתוח אינטליגנציה רגשית.
5. אפשרות פנייה להמשך לימודים אקדמיים במדעי הרוח ו/או העמקת הידע הדיסציפלינארי בתחום הספרות (לימודי תואר שני).
6. הנחת היסוד לכתיבה יוצרת, למבוגרים או לילדים, כתיבת שירה או פרוזה, במסלול עתידי של ספרות או לימודי עיתונאות ותקשורת.
7. מסגרת לימודית שהיא אקדמית ומקצועיתאך גם משפחתית, חמה, קשובה ומתחשבת.