מאת: ד"ר מיכל שרייבר-דיבון, רכזת תוכניות התואר השני

 

וירוס הקורונה המתפשט העלה השבוע תמונות שבחיים לא חשבנו שנראה. מי האמין שבמאה ה-21 נראה תמונות של בתי חולים קורסים, מערכת חינוך מושבתת לחלוטין, מרכולים מתרוקנים וציבור שמכסה את עצמו מכף רגל ועד ראש באלכוהול ג'ל בניסיון להגן על עצמו מפני הבלתי נראה והבלתי נודע. הטבע, כך עושה הרושם לא מתרגש מאייפון 11 ולא מגאלקסי 20 מתקפל. יחד עם זאת, אותו טבע או אותו וירוס אלים, גם מזמן לנו בימים אלה ממש, את אחת מקפיצות הדרך שמערכת החינוך לא עשתה בעשרים השנים האחרונות: הלמידה המקוונת מרחוק.

ד"ר מיכל שרייבר
ד"ר מיכל שרייבר

בימים כתיקונם, טכנולוגיות למידה, היא בעיקר עיסוקה של קהילת אנשי חינוך ואקדמיה שמאמינה בלמידה חדשנית באמצעות הטכנולוגיה. רוב המורים בישראל אינם מנוסים בשילוב טכנולוגיות בתהליך למידה מרחוק והדבר עד היום לא עמד בפני מבחן אמיתי. מכללת תלפיות זיהתה את הפוטנציאל כבר לפני מספר שנים. הלמידה המתוקשבת היא חלק אינטגרלי מתוכנית הלימודים של הסטודנטיות הצעירות. למידה שמטרתה לעזור לתלמידות לפתח בעצמן תהליכי למידה משולבים טכנולוגיה שבימים כתיקונם יכולים לשדרג את מערך ההוראה לאין שיעור ועל אחת כמה וכמה בשעת חירום.

וירוס הקורונה המתפשט זרק את מערכת החינוך למים. ולא למים רדודים של בריכת שחיה אלא למים עמוקים של אוקיינוס גדול. בתי הספר עברו ללמידה מרחוק וכך גם כל האוניברסטאות והמכללות. הדבר אינו פשוט. שעת החירום תפסה את המערכת האקדמית בראשית הסמסטר השני וזו נדרשה באחת לסגל פתרונות לימודיים ומערך חליפי לנוכחות בשיעורים. הפתרונות שניתנו עדיין רחוקים משלמות. חלק מהצילומים ביתיים. חלק מהמרצים נראים משוחחים בוידאו על עיכוב התפתחותי כשברקע בוכה לו תינוק הנרגע עם מוצץ. אולם כגודל האחריות כך גודל ההצלחה. מכללת תלפיות התאימה פתרונות לימודיים כנדרש, סטודנטים שאין להם מחשב עם אינטרנט בבית קיבלו ערכות השאלה מאובזרות מהמכללה, וחברי הסגל מלמדים את הקורסים באופן סינכרוני ואסינכרוני. בחלק מהקורסים המרצים והסטודנטים לומדים אונליין ומקיימים דיונים אקדמיים פוריים דרך הרשת. כל הפעילות נעשית בשעת הקורס, על פי כללים אקדמיים וכל זאת כדי להמשיך את הסמסטר ואת הלימודים מרחוק ולצמצם את הפגיעה במהלך התקין של הלימודים.

מרגש לראות את ההתגייסות של הסטודנטים למשימה, מתוך אחריות רבה. המעבר ללמידה מרחוק דרש התארגנות לא רק בהיבט הטכנולוגי, אלא אף מההיבט האקדמי והפדגוגי. חברי הסגל מקיימים הדרכות, מתרחשת למידת עמיתים, ניכרת הדדיות המהווה תעודת כבוד לכולנו.

וירוס הקורונה יעבור מהעולם בע"ה בשבועות או בחודשים הקרובים, הרפואה תמצא פתרון כזה או אחר. הניסיון שנצבר השבוע בתחום ההוראה מרחוק לא יסולא בפז. מערכי שיעור שנבנו עבור התלמידים והחשוב מכל המורים והתלמידים שקפצו למים והבינו ש"השד לא נורא". המחסום המנטלי שעמד לרועץ בפני מורים ותלמידים כאחד נשבר וכיום כולם מוכנים יותר ומבינים את היתרונות הגלומים בהוראה מרחוק וכאמור לא רק בשעת חירום. הלמידה מרחוק מאפשרת נגישות גבוהה שאינה תלויה בזמן ומקום, מאפשרת לתלמידים רבים עם פערים שונים להשתתף בשיעורים הבנויים לרמתם, מאפשרת לחסוך בכיתות לימוד ובשעות הוראה ולשתף פעולה לא רק עם תלמידים מהארץ אם גם עם תלמידים מהתפוצות. וכאמור עוד לא דיברנו על היתרונות הנוספים. רק לפני כמה שבועות (כן זה נראה לפני שנים) מערכת החינוך בדרום הארץ הושבתה למספר ימם – זוכרים?

אז נכון. המציאות שנכפתה עלינו מובילה אותנו למצבים סוריאליסטיים כגון הרצאות בפיג'מה, היכרות עם המשפחה הקרובה של הסטודנטים, הרצאות מול סטודנטים טרוטי עיניים שניכר על פניהם כי רק לפני כמה רגעים הם פתחו את עיניהם, אך מאידך, המציאות הנוכחית מקדמת אותנו אל עבר חזון הלמידה במאה העשרים ואחת: למידה תקשורתית עתירת מידע באוריינות חזותית, קולית וטקסטואלית באמצעות הכלים הדיגיטליים החדשניים.