המכללה האקדמית לחינוך תלפיות בחולון פיתחה קורס חדשני באנגלית מדוברת בשילוב של עולם וירטואלי מרהיב ויוצא דופן. הקורס מעניק אפשרות ללמוד אנגלית בדרך שונה, בלי לצאת מהבית ובצורה חווייתיית שלא הייתה כמותה מעולם בישראל. בואו לעשות קפיצה אדירה, עם מרצים תומכים ואווירה מהנה: "בוגרי הקורס כבר לא מתביישים לדבר באנגלית"

 

לימודי האנגלית אצל צעירי ישראל לא נוחלים הצלחה בלשון המעטה. היכולת של הישראלי והישראלית הממוצעים לנהל שיחה באנגלית באופן משביע רצון לא עומדים ברף הנדרש. במכללה האקדמית לחינוך תלפיות בחולון השיקו קורס יוצא דופן וברמה גבוהה שנועד לשנות את המציאות הבעייתית. מדובר בקורס המשלב סרטוני וידאו, זיהוי קולי, התנסות שיח עם עמיתים, וחוויה של התמצאות בעולם וירטואלי שכולו באנגלית. הקורס מלא בחוויות והתנסות שמשנה מהקצה לקצה את יכולות ההתבטאות באנגלית של הלומדים בו.

"עד היום למדו אנגלית עם המורה בכיתה באופן די פאסיבי ומי שהצליח ללמוד אנגלית היה מי שראה הרבה סרטים, קורא ספרים באנגלית, פעיל באינטרנט וכך נחשף ללימוד השפה. זה דורש המון שעות ולאנשים אין את הזמן", מספרת ד"ר איילין חוטר, ראש הפרויקט לחדשנות [MOOC] אשר פיתחה את הקורסים מבוא לרב תרבותיות ואנגלית מדוברת לצרכים אקדמיים (עד רמת פטור) במכללת תלפיות ומי שמאחוריה ניסיון רב של עשרות שנים בעיסוק בלימודי שפה ובהעברת קורסים וירטואליים.

אז עכשיו אין צורך לנסוע עד ללונדון ולמעשה אין צורך גם להגיע לחולון למכללה. הקורס הייחודי שהשיקו בתלפיות הוא קורס המאפשר למידה בכל שעות היממה, מכל מקום. "במקום ללמוד פורנטלית בנינו קורס המכיל הרבה אלמנטים בשילוב טכנולוגיות מתקדמות ועולם וירטואלי, וזהו השלב הבא בלימוד אנגלית", מספרת ד"ר חוטר, "לומדים איך לשוחח במצבים שונים  – באופן פורמלי ולא פורמלי. איך עונים, מה מותר להגיד ומה לא מקובל. אנחנו עובדים על ביטויים שאפשר להשתמש בהם כאשר אתה נתקע בדיבור כדי שיהיה זמן לחשוב בכדי למצוא את המילה המתאימה. בסוף יש מבחן של חברה חיצונית בינלאומית הבודק האם הגעת לרמה הנדרשת המהווה אישור גם לחברות הייטק המבקשות רמה גבוהה באנגלית".
"בנוסף לכאלף סרטוני וידאו המאפשרים תרגול וזיהוי קולי בכל שבוע, הסטודנטים בקורס מקבלים קישור לאפליקציה אשר בה הם פוגשים סטודנטים אחרים בלייב", מסבירה ד"ר חוטר, "הסטודנטים מקבלים משחק תפקידים או נושא לדבר עליו וכל אחד מקבל ביטויים שונים אשר הם אמורים להשתמש בהם במהלך השיחה. אחרי מספר  דקות מתחלף בן הזוג באופן אוטומטי ואיתו נושא השיחה. אתה מדבר עם שבעה, שמונה אנשים במשך מספר דקות על נושאים שונים ועל ביטוים שונים".

בכל יחידה של הקורס הסטודנטים מתרגלים את הנלמד בעיר וירטואלית. עיר שיש בה מוזיאון, מסעדות וגלריות ואפילו פגישות עם ראש העיר. "כל שבוע אנחנו מתקדמים למקום אחר. בכל יחידת לימוד צריך לעשות 6 משימות ועוד כמה משחקים. כל הזמן יש מה לעשות, עם רובוטים, עם בן הזוג למטלה, עם הקבוצה והמורים. בעיר ישנו מוזיאון, שדה תעופה, מסעדה, מועדון בידור וכמובן אוניברסיטה ועוד. הסטודנט יכול להישאר בעיר הווירטואלית ולתרגל כמה שירצה".

דוקטור איילין חוטר (צילום עדי זלקס ווינר)
דוקטור איילין חוטר

העולם הווירטואלי כמובן לא בא על חשבון הליווי, הסיוע והתמיכה האנושית לסטודנט, שכה מאפיינים את תלפיות. "פעמיים בשבוע במשך ארבע שעות המורים נמצאים בעולם הווירטואלי, מסייעים ומתרגלים עם כל אחד ואחת ורואים מה הם עושים. יש לנו בקרה על כל דבר ואנחנו מלווים מאחורי הקלעים את כל הפעילות של הסטודנט. הכל עם חוש הומור והנאה כי רק כך לומדים".

"מאוד נהניתי מהקורס, אינטנסיבי מבחינת הדרישות אבל נעשה בצורה מאוד חווייתית ומהנה", מספרת נורית טרביטש, שעשתה את הקורס על מנת לשפר את האנגלית שלה, "האפליקציה מפעילה מאוד את הלומד ומשתמשת בכלים מאוד מגוונים ואינטראקטיביים. הדגש הוא על הגיוון של הכלים ולא רק לעבוד עם דף ועט. אני כמובן גם מאוד נהנית מכך שלא צריך להתניע את הרכב ולנסוע".

"יש תכנים מאוד רלוונטיים ומגוונים שנועדו להרחיב את אוצר המילים והדקדוק. דברים שרלוונטיים בשביל לנהל שיחה שוטפת באנגלית. אני הייתי צריכה את האפשרות של לקפוץ למים ולהתנסות באנגלית המדוברת. זה נתן לי את היכולת לתרגל את השפה. יש גם הרב מאוד נוכחות של המרצים שמתקנים במקרה הצורך, זה לא רק מול האפליקציה. הכל עם המון הומור, יש עוקץ בכל דבר בצורה חמודה. זה הופך את זה למאוד כיפי".

"האנגלית שלי בהחלט השתפרה ואני ממליצה לכל הגילאים" מבהירה טרביטש את מה שחשוב, "זה משהו שצריך ללמוד ממנו למקומות אחרים. פלטפורמה שמוכיחה שאפשר לנצל את כל הכלים. מתאים לעוד הרבה מקצועות".

"סטודנטים שלא היה להם ביטחון לדבר. אי אפשר להאמין איזה קפיצה עשו", אומרת בסיפוק ד"ר חוטר, "הם כבר לא מתביישים לדבר אנגלית. הקורס הוא כמו להיות בחו"ל מבחינתם. תענוג לדבר איתם".