בשבוע שעבר, הוצג המיזם החדשני "לעוף למרחקים" של מכללת תלפיות במסגרת כנס מכללות להכשרת מורים ומחלקות חינוך באוניברסיטאות וזכה להתעניינות והתלהבות רבה בין השאר מצד מר איל רם, סמנכ"ל ומנהל מינהל עובדי הוראה במשרד החינוך.

צוות הפיתוח של מכללת תלפיות בראשותה של ד"ר איליין חוטר ד"ר מלכה שינוולד, שרי שפרגל-בקיש וד"ר רסקה פנייבסקי בחרו להתמקד השנה בפיתוח חדשני של מציאות מדומה ועמלו על מיזם שקיבל את השם "לעוף למרחקים".

המיזם עוסק בטכנולוגיה חדשנית המשמשת לחוויית למידה בקיבוץ וירטואלי בשנות ה-20 של המאה הקודמת הכולל מספר זירות בהן מתנסים המשתתפים כאוואטרים. המוצר הווירטואלי בנוי בפלטפורמה של high fidelity המאפשרת לעשות שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים מסוג משקפיים occulus rift המאפשרים חווית צפייה של 360° וחיישנים בידיים המשמשים להעצמת החוויה והפיכתה לישירה ואותנטית.

כחלק מהמיזם, המשתתפים יקחו חלק בדיונים שבהם יעלו דילמות בחיי הקיבוץ ואקטואליות גם לימינו, כך יתאפשר לסטודנטים להזדהות עם הדמויות הנבחרות ולעבד לעומק את השאלות, הקשיים והדילמות בהם הם נתקלות בחיי היום-יום.

הסטודנטים יחוו שיחות ודיונים עם חברי הקיבוץ וכך יוכלו להכיר מקרוב כמה מהדילמות העולות כתוצאה מההתנגשות שבין צרכי היחיד לאלו של הקהילה השיתופית בקיבוץ, דילמות הקשורות לנושאים אקטואליים כגון: צרכי הפרט מול צרכי החברה, בחירה בסולם ערכים חברתיים, וזאת בהקשרים תרבותיים מגוונים כמו- סביבת הקיבוץ בשנות העשרים.

השתתפות פעילה בדיונים אלו כרוכה בלמידה מתרימה בזירות השונות של הקיבוץ. להעשרת החוויה הזו, יכול המשתתף לקטוף תפוזים בפרדס הקיבוץ, לאסוף תפו"א מהשדה וביצי תרנגולות מהלול.

מטרת הפרויקט היא הוראה חווייתית התאפשר לכל סטודנט לחוות חיים בזמן אחר ובמקום אחר באופן המדמה את המציאות באותה תקופה. בנוסף, ניתן להדגים לסטודנטים ולמרצים אסטרטגיות הוראה ולמידה המושתתות על פדגוגיה עדכנית, אשר מטשטשת את הגבולות המלאכותיים בין תחומי דעת, מזמנת למידה בלתי אמצעית הממוקדת בבעיות, שאלות ודילמות חוצות תחומים, מורכבת מנקודות מבט שונות של קבוצת לומדים המבנים יחד את תהליך הלמידה השיתופית.

ראש מכללת תלפיות בני בהגון: "בשבוע שעבר זכינו לחזות בהצגת המיזם בעל החשיבות העמוקה לסטודנטים להוראה. באמצעות המיזם "לעוף למרחקים" יוכלו הסטודנטים להעשיר את עולמם ואת חווית לימודיהם, וכמובן להפוך למורים בעלי ידע ומעוף. אנו גאים להוביל את זירת החינוך בחדשנות, ומברכים את יוצרי ומשתתפי המיזם".

מתאם הפרויקט: הד"ר אילן נגרי, עיצוב הקיבוץ: ג'רמי פינקלשטיין